Szakmai javaslat: Zöld Kassza program elindítására

2024.11.24

Javaslat lényege: Családok támogatása hazai forgalomba helyezett használt elektromos járművek megvásárlására

Használt elektromos autók maradványértékének problémája

Kétségtelen tény, hogy gyakran hallhatjuk, milyen komoly értékveszteséget szenvednek el azok az elektromosautó-tulajdonosok, akik 'idejekorán' lecserélik járműveiket.

Az innováció dübörög, az elektromos autók formavilága őrült tempóban változik: egy Hyundai Ioniq 5 pár éve még űrhajó stílusnak tűnt, ma már nem is fordulunk utána az utcán. Folyamatosan arról hallunk, hogy az akkumulátor-technológia rohamosan fejlődik. Már csak 1-2 év, és itt lesz a szilárdtest akkumulátor (pont ezt a mondatot olvassuk 3-4 éve), ami mindenre választ ad, és a hagyományos lítium-ion (Li-ion) vagy lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorral szerelt járművek elértéktelenednek.

Ezek túlzó riogatások, amelyeket az idő valószínűleg nem fog igazolniEgy LFP (lítium-vasfoszfát) akkumulátor élettartama akár 15 év is lehet, amit később akár a háztartások energia tárolására is fel fogunk tudni használni.

Mi stabilizálhatná a járművek maradványértékét?

A maradványértékkel akkor fogunk tudni érdemben számolni, ha

- lesz érdemi kereslet a használt elektromos járművek iránt,

- a cégek felsővezetői nem csak akkor gondolkoznak járműcserékben, ha az ESG miatt már elkerülhetetlen.

Nézzük, min lehetne javítani kereskedelmi oldalról! A használt elektromos járművek iránti keresletet kell felépítenünk. Ha sikerül elérni, hogy a hagyományos járművekhez hasonló mértékben csökkenjen egy középkategóriás elektromos jármű ára, akkor joggal számíthatunk rá, hogy bátrabban fognak új elektromos autókat vásárolni a cégek (akik ráadásul az új autópiac 70%-át teszik ki).

Mi lehet a megoldás?

A kormányzatok eddig kizárólag az új autóvásárlást jutalmazták.

MIÉRT IS? - "Mert drága, senki sem vette volna támogatás nélkül ... " - szokta a szaksajtó írni hivatkozási alapként.

A használt autók másodlagos piacát kell erősíteni, támogatni, főként azon járművekét, melyeket belföldön helyeztek forgalomba.

Kik legyenek jogosultak a támogatásra?

  • Azok számára kell elérhetővé tenni az elektromos autózást, akik ma aránytalanul sokat költenek üzemanyagra és átlagon felül szennyezik környezetünket.
  • Azok számára kell támogatást nyújtani, akik nem tudják igénybe venni a közösségi közlekedést, nem pedig azoknak, akik nem hajlandók azt használni..


Hogy valósítható meg mindez?

Könnyen hozzáférhető adat, hogy ki hol lakik és dolgozik. Így kiszámolható, hogy ki azok, akik munkába járásuk során az átlagot (15.000 km/év) meghaladó mértékben használnak személygépkocsit közlekedésre. A lakcím és munkahely címe alapján az is elemezhető, hogy közösségi közlekedéssel vagy autóval lehet gyorsabban eljutni a munkahelyre.

Igen, itt az ideje - még a szociális politikai kérdésekben is - az adatok elemzésére.

Zöld Kassza rendszer a megoldás

A Zöld Kassza program a lakáskassza rendszerhez hasonlóan került kialakításra, azzal a különbséggel, hogy az ilyen jellegű megtakarításokat kizárólag zöldítésre és energiahatékonyságot elősegítő beruházásokra használhatjuk fel.

A javaslat szerint: 

  • az állam támogassa az előtakarékoskodásokat, fizessen 20% hozamot a megtakarítások után, 

  • továbbá - ha összegyűlt a kitűzött cél 30-40%-a - biztosítson 0%-os hitelt a társadalom tudatosan gondolkozó és érdemben zöldíteni is tudó részének.

Számoljuk ki mennyibe is fog ez kerülni?

Több vagy kedvesebb, mint a mostani ad hoc támogatási rendszer?

Ma egy kétgyermekes család számára megfelelő méretű használt elektromos autó újonnan 10-12 millió forintba kerül, ami sokak számára megfizetethetetlen összeg.

3-4 év múlva a most kapható alsó középkategóriás autók ára 6-7 millió forintot fog csupán érni. Joggal remélhetjük, hogy akkor akár újat is fogunk tudni venni ennyiért az alsó kategóriában, természetesen elektromosból.

Mit kell tennie a Zöld Kasszát választóknak?

Ha 1,5 millió forintot összegyűjt egy család 3 év alatt (41.600 Ft/hó), amihez az állam tegyen hozzá - a Lakáskassza mintájára - 20%-ot így lesz 1,8 millió forint önerő az autó megvásárlására.

Ha az önerő minimum 30%, akkor 6 millió forint zöldítő beruházás érhető el a Zöld Kassza előtakarékossági és hitelezési rendszer támogatásával.

Az állam nagylelkűen az első 5 évre ad kamatmentes hitelt 4,2 M Ft-ot értékben, aminek a törlesztő részlete 70.000 Ft lesz havonta.

Mennyibe kerülne mindez az államnak?

6%-os kamatkörnyezetet feltételezünk és nem számolunk azzal, hogy a Zöld Kassza befizetők előtakarékossága is időszakosan kihitelezhető, akkor a 4,2 millió forint kamatköltsége kb. 640 ezer forintba fog kerülni.

Tehát az állam mindösszesen 300.000 Ft + 640.000 Ft = 940.000 Ft támogatást nyújt, aminek kifizetésére 3 előtakarékossági és 5 év hitelezési időszak alatt rendelkezésére. Miközben jelenleg az állam 4 millió forintot költ az új elektromos autó támogatására.

Hogy támogatja a használt autó árakat a Zöld Kassza?

A Zöld Kassza lehetőséget nyújt arra, hogy a használt elektromos autók vásárlói csoportos fellépése hozzájáruljanak a használt autó árak stabilizálásához.

Emellett, ha a vásárlók kockázati közösséget hoznak létre és vállalják, hogy járműveiket továbbra is hivatalos márkaszervizekben szervizeltetik.

A kockázati közösség biztosítási alapú garanciát nyújthat a használt járművek elektromos motorjainak és akkumulátorainak meghibásodása esetén.


Mennyit takaríthatnak meg a családok?

Abból indultunk ki, hogy azok vásároljanak használt elektromos autót, akik éves szinten 15.000 km-t meghaladó mértékben ingáznak autóval.

Számoljuk ki:

  • 25.000 km évi futásteljesítmény 6 literes 600 Ft/liter üzemanyaggal 900.000 Ft üzemanyag költséget jelent és kb. 150.000 Ft szerviz költséget.

  • Miközben elektromos járművel 70 Ft/kWh (a lakossági magasabb áram díjjal számolva) 17 kWh/100 km átlagfogyasztás mellett az áram költsége 297.000 Ft/év, úgy hogy nem számoltunk azzal, hogy tölthet esetleg a munkahelyén is.

  • A szerviz költség sem lesz több 60.000 Ft/év. 

Megtakarítás évente:

642.000 Ft évi megtakarítás érhető el, ami havi viszonylatban 53.500 forint, miközben a 4,2 M Ft hitel törlesztése 70.000 Ft havonta. 

A család valójában 3 évig 41.666 Ft-ot takarékoskodik, majd a hiteltörlesztésből levonjuk a megtakarítást további 5 évig fizet 17.000 Ft-ot és egy alacsony fenntartási költségű elektromos autóval jár.



Mennyit szén-dioxidot takarítunk meg 25.000 km elektromos autózással?

A példában szereplő 6 liter/100km átlagfogyasztású autó 25.000 km alatt - amennyiben diesel üzemanyagot használt - 4 tonna szén-dioxidot bocsát ki, miközben az elektromos meghajtású csupán 1 tonnát, tehát 3 tonna, az autó tömegének másfélszerese kerül megtakarításra szén-dioxidban.


További szakmai értekezéseket a LinkedIn szakmai hírlevelünkben is olvashat

Subscribe on LinkedIn